![Länkbyte ger dig fler besökare](https://www.xn--lnkbyten-0za.se/wp-content/uploads/2013/06/flöde-140x140.png)
10 augusti, 2013
Att göra ett länkbyte har två stora fördelar som i slutändan kan ge dig många fler besökare. Att byta många länkar med olika personer inom samma nisch som din hemsida är att föredra.
Två stora fördelar med länkbyte
- De sidor du byter länkar med har förhoppningsvis många besökare och besökare som är intresserade av just det som din hemsida handlar om. Om så är fallet och länken på sidan du bytt med ligger synlig så kommer många säkerligen bli intresserade av din hemsida och besöka den.
- För varje länkbyte du gör så kommer din sida få lite mer så kallad länkkraft. Ju mer länkkraft din sida har desto högre kommer din sida hamna i sökresultaten på sökmotorer som Google. Hamnar du högt upp i dessa sökresultat för bra sökfraser så kommer du få många besökare den vägen.
Hur man gör ett bra länkbyte
För att göra ett bra länkbyte finns det några saker man behöver ha koll på. Först och främst kan det vara bra att ha koll på hur många unika besökare du själv har på din sida och även vilken typ av besökare du har. Får du 90% av dina besök från Devote så kan du förmoda att de allra flesta är yngre tjejer, kanske modeintresserade. Får du de flesta besökare från Sweclockers forum så har du säkert att göra med teknikintresserade ungdomar, oftast killar. Du ser var ifrån du får dina besökare från i programmet Google Analytics.
Förmodligen handlar din sida om det som dina besökare är intresserade av. Om så inte är fallet så bör du fundera på hur du kan ändra på varifrån du får dina besökare. Du bör först och främst försöka genomföra länkbyten med sidor som handlar om ungefär samma sak som din. Några punkter som kan vara bra att följa när du kontaktar andra angående länkbyten.
Det mest effektiva sättet att genomföra ett länkbyte är inte att byta länkar med varandra rakt av. Detta kanske kan vara lockande eftersom det är så snabbt ordnat och ibland kan det vara okej att göra så. Sättet som är mest effektivt är att göra så kallade trevägs eller fyrvägs-byten. Trevägsbyten förutsätter att åtminstone en av parterna har minst en extra sida. Fyrvägsbyten förutsätter att båda parter måste ha varsin extra sida till sitt förfogande.
Exempel på trevägsbyte:
En person har en teknikblogg som handlar om enkortsdatorn Raspberry Pi. Vi kallar denna blogg (A). Han har hittat en person att byta länkar med. Denna person skriver om webbutveckling på sin hemsida. (B) Han har också en blogg som handlar om hans katt. (C) Trevägsbytet genomförs på följande sätt. A länkar till B och C länkar tillbaks till A. På detta sätt har man frångått att göra ett byte rakt av. Nackdelen med bytet i detta fallet är att C handlar om något helt annat än A, så här är det A som är förloraren. Man bör alltså ha lite koll på vilka sidor man byter mellan och se till att bytet är något så när rättvist.
Exempel på fyrvägsbyte:
För att visa ett fyrvägsbyte utgår jag återigen från exemplet ovan, men nu har även den första personen en blogg som handlar om hundar. (D) Genom att byta så att D länkar till B och C länkar till A så har båda deras tekniksidor fått varsinn ny länk från två olika djursidor. Detta byte känns mer rättvist även fast besökarna på djurbloggarna förmodligen inte kommer generera så många nya besökare för någon av parterna.
I exemplena ovan har jag inte alls gått igenom på vilket sätt en länk bör se ut. Det finns en del alternativ att välja på:
- Textlänk
- Bild
- Banner
- Länk inbakad i text
Det som är absolut bäst för att få högre rank hos sökmotorerna är att använda en länk som ligger i en relevant text. Detta kommer förmodligen också ge dig flest besökare från sidan också. Dock tar det en del tid att skriva bra formulerade texter och den tiden kanske man inte alltid har.
Ska ni använda vanliga textlänkar, tänk då på vilken text du väljer. Vill du hamna högt i sökresultaten för orden ”Raspberry Pi” bör du använda just dessa ord i din textlänk. Tänk dock på att variera dina länkar, för har du enbart samma text alltid så kommer sökmotorerna straffa dig och då hamnar du lägre i resultaten igen.
Att använda bilder och banners är oftast sämst. Åtminstone ur sökmotorsynpunkt. Har du en snygg och väldigt relevant bild så kan den dock ge några besökare från sidan du byter med.
Trevägsbyten är för övrigt tillåtet här på Länkbyten.se. Du skriver en artikel här som länkar till din sida (A). Du kan däremot använda din sida (B) för att länka till oss. Alltså: B -> Länkbyten.se -> A
Hur man tar kontakt med andra webmasters och bloggare
- Skriv inte ett mail som du klipper ut och sen klistrar in till folk. Detta skiner igenom och kommer inte resultera i speciellt många länkbyten. Skriv istället personliga mail och försök få ett långsiktigt samarbete istället. Vem vet, personen på andra sidan kanske har många sidor på nätet och ni kan göra många bra länkbyten med varandra?
- Rikta dig som sagt mot sidor inom samma nisch som din egen, och rikta dig mot sådana som har ungefär samma antal besökare som din.
- Kontrollera PageRank på de sidor du ska byta med, samt din egen. Det är förstås bra om du lyckas göra ett länkbyte med en sida med mycket högre PageRank än din, men oftast är det ganska svårt. Kontakta främst de med ungefär samma PageRank. Det finns bra plugins till Google Chrome som man kan installera för att se PageRank på sidor. Om man googlar kan man också hitta tjänster på nätet som visar PageRank för sidor.
Senaste kommentarer